به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار عباس احمد آخوندی شب گذشته در مراسم عملیات اجرایی بخشی از پروژه آزاد راه حرم تا حرم در مسیر سبزوار – نیشابور- مشهد افزود : اگر در این سرزمین کاری انجام دهیم قطعانشات گرفته از عقاید دینی و مذهبی ودر جهت اعتلای ایران اسلامیمان خواهد بود .
وی از شهرستانهای سبزوار، نیشابورو مشهد بعنوان شهرهایی یاد کرد که مبین هویت ایرانی ما می باشد و می تواند برای ما درسی از سبک زندگی ایرانی و اسلامی و سرمشقی در توسعه تمدن باشد .
آخوندی با بیان اینکه تمدن اسلامی ریشه در خراسان دارد و بسیاری از بزرگان این خطه بنیانگذاران توسعه روابط متقابل ایران و اسلام هستند، تصریح کرد : قطعا بیش از بحث ار تباطات ، بحث بازآفرینی و توسعه میراث معنوی شهرستانهایی مانند سبزوار و نیشابور برای ما بسیار مهم است .
وی یاد آور شد : برای توسعه اینگونه شهرستانها نباید به طرح های جامع و تفضیلی اکتفا کرد .
وی ادامه داد : باید در شهرهایی که بنیان تاریخی دارند، طرحهای باز آفرینی شهریبر مبنای توسعه میراث معنوی آن شهر طراحی و اجرا نماییم .
وزیر راه و شهر سازی خاطر نشان کرد : شهر تنها یک مجموعه کالبد صرف نیست ، بلکه آنچه ثروت یک شهر را تشکیل میدهد، در واقع ثروت شهروندان ، نیروی انسانی و ثروت معنوی آن شهر می باشد که می تواند به آن توان توسعه و رشد بدهد .
وی با تاکید بر گسترش توسعه فرهنگی ایران در سطح جهان اظهار داشت : بدون تردید باید به شهرستانهایی مانند سبزوارفراتر و عمیق تر نگاه کنیم و با مشارکت دادن مردم در طرحهای توسعه فرهنگی گامهای موثر تری برای آحاد جامعه اسلامی برداریم .
آخوندی در عین حال گفت : با توجه به ظرفیت ، توانمندی و پتانسیلهای علمی و مذهبی مثبت و فوق العاده در سبزوار ،قطعا این شهرستان دارای شبکه های بسیار قوی تجاری ، تولیدی ، ارتباطات بین المللی و ... می باشد .
وی همچنین با تاکید بر جدی گرفتن بحث باز آفرینی شهری، خواستار ارتقاء کیفیت زندگی در این شهرستان تاریخی شد .
آخوندی از مسئولان راه و شهر سازی استان خراسان رضوی، معاونین خود و سایردست اندر کاران خواست نسبت به طراحی در نحوی اتصال این آزاد راه به شبکه های سبزوار ، نیشابور و مشهد از هم اکنون اقدام نمایند .
این وزیر دولت یازدهم گفت : در صورتی که در مسیر احداث این آزاد راه نیاز به ایجاد و احداث پایانه های مسافری و بار همزمان با طراحی جاده می باشد، این طراحی نیز صورت پذیرد .
رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سهم خراسان رضوی از دو هزار کیلومتر آزادراه کشور تنها 35 کیلومتر است .
دکترمحمدرضا محسنی ثانی ابراز امیدواری کرد با تکمیل آزادراه حرم تا حرم شاهد ارتقا در این بخش باشیم .
نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه بیشتر به جاده های خراسان رضوی شد وافزود : سهم حوزه انتخابیه از آسفالت راههای روستایی 75 درصد است که با شاخص استانی 93 درصد عقب افتادگی معنا داری دارد.
وی ادامه داد : به رغم اقدامات خوبی که در حوزه راهها انجام گرفته باید به وضعیت راههای شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، داورزن ، خوشاب عنایت ویژه شود .
نماینده دیگر مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی هم نیز اظهار داشت : طی سالهای اخیر علیرغم مشکلات اقتصادی توجه خوبی به وضعیت راههای کشور شده است .
مهندس رمضانعلی سبحانی فر از وزیر راه و شهرسازی خواست تا برای تکمیل پروژه های نیمه تمام جاده ها و راههای روستایی شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن مساعدت نمایند .
نماینده مردم سبزوار همچنین با اشاره به حجم تردد در جاده سبزوار به اسفراین خواستار تسریع در چهار بانده شدن این جاده شد .
فرماندار ویژه سبزوار نیز در این مراسم گفت : این شهرستان به عنوان دومین شهر خراسان رضوی در وسعت و جمعیت با قدمت بیش از شش هزار و 800 سال تمدن است .
احمد برادران افزود : سبزوار به عنوان دومین شهر دانشگاهی با بیش از 35 هزار دانشجو در هشت مرکز آموزش عالی است .
وی با اشاره به پتانسیل های سبزوار اظهار داشت : فرودگاه بین المللی ، دسترسی به راه آهن ، صنعت و معدن و صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله زیرساخت های این شهرستان برای توسعه است .
نماینده عالی دولت در سبزوار این شهرستان را مدخل ورودی استان خراسان رضوی و میزبان سالانه بیش از 25 میلیون زائر حضرت ثامن الحجج (ع) معرفی کرد .
عملیات اجرایی بخشی از پروژه آزاد راه حرم تا حرم در مسیر سبزوار - نیشابور - مشهد شب گذشته طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی در 45 کیلومتری شرق سبزوار آغاز شد
استان خراسان رضوی با وجود شهر مقدس مشهد و ورود سالانه بیش از 20 میلیون مسافر، بیش از 28 میلیون تن کالای ورودی به پایانه ها و عبور بیش از 91 میلیون تن بار عبوری از آن دارای اهمیت فراوانی در شبکه حمل و نقل کشور است که همین امر احداث این آزادراه را توجیه می کند.
واقع شدن این آزادراه در مسیر کریدور شرق به غرب، وجود مراکز متعدد صنعتی، کشاورزی و نیز جاذبه های گردشگری بر اهمیت این مسیر در کریدورهای اصلی کشور افزوده است.
آزادراه حرم تا حرم در کریدور بین المللی حمل و نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی با طول 850 کیلومتر چهار استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی را به هم متصل می کند.
آزاد راه حرم تا حرم با ارتقای ضریب ایمنی رانندگی، کاهش مصرف سوخت، آلاینده های زیست محیطی و زمان سفر را نیز به دنبال خواهد داشت.
این آزادراه حد فاصل شهرهای مقدس قم و مشهد در چهار قطعه احداث می شود که اجرای مرحله نخست آن به طول 156 کیلومتر حد فاصل قم تا گرمسار توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اجرا شده است. / انتهای
نظر شما